Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Powstanie tu nie tylko zajezdnia, ale cała siatka miejska, kompletna dla mieszkańców - zapowiada wiceprezydent Renata Granowska. - Rozbudujemy aleję, wybudujemy torowisko, zespół szkolno-przedszkolny na tysiąc dzieci oraz serce sportu. Rozbudowuje się tu rynek mieszkaniowy i w ślad za tym budujemy dla mieszkańców infrastrukturę.
- Trzy lata to mało i jak przyjedziemy w to miejsce za trzy lata, będzie tu nowa tkanka miejska - zapewnia Renata Granowska stojąc na skrzyżowaniu ul. Kosmonautów z al. Architektów, gdzie podczas konferencji miasto prezentowało swoje plany.

Miliard na zajezdnię
Przetarg na stworzenie koncepcji i zaprojektowanie zajezdni wygrało konsorcjum Databout i Rysy Architekci. MPK ogłosiło, że koncepcja została wypracowana, teraz podpisuje umowę na stworzenie projektu.
To ważny dzień w historii Wrocławia, w historii MPK. Powstaje nowa zajezdnia, największą, taka jak Annopol w Warszawie czy Franowo w Poznaniu. Dzięki niej odnowimy te umiejętności, które MPK dawniej miało, czyli będą w niej warsztaty, w których będziemy nie tylko przygotowywać tramwaje do bieżącej eksploatacji, ale przeprowadzać poważniejsze remonty oraz modernizacje naszych wozów.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
To faktycznie ważny dzień w historii Wrocławia, bowiem koszt budowy zajezdni szacowany jest na miliard złotych. To będzie największa komunikacyjna inwestycja w powojennej historii miasta. Samo przygotowanie projektu to koszt ponad 13 mln zł.
- Za 18 miesięcy będziemy mieć gotowy projekt. Stworzy go nasz doświadczony partner. Nie mamy wątpliwości, że przygotuje dobry projekt i w terminie - dodaje Witold Woźny.
- Mamy doświadczenie w zakresie infrastruktury drogowej i tramwajowej - zapewnia Krzysztof Sroga z Databout. - Sprostamy oczekiwaniom inwestora, wspólnie z sukcesem zakończymy projekt z pożytkiem dla miasta i jego mieszkańców.
Rafał Sieraczyński z Rysy Architekci podkreśla, że jego zespół ma duże doświadczenie, który zdobył m.in. projektując zajezdnię Chocianowice w Łodzi.
Zajezdnia będzie olbrzymia i nowoczesna
Nowa zajezdni ma pomieścić 150 tramwajów. Jej lokalizacja na Leśnicy usprawni obsługę komunikacji tramwajowej w zachodniej części miasta - tramwaje będą miały blisko, aby zacząć kursy z Leśnicy, Kozanowa czy Nowego Dworu, a niedalekiej przyszłości również Maślic.
Nowy obiekt pozwoli na lepsze zarządzanie taborem, skrócenie tras serwisowych oraz zwiększenie liczby obsługiwanych linii tramwajowych.
Zajezdnia będzie wyposażona w:
- hale serwisowe umożliwiające kompleksową obsługę taboru,
- myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w optymalnym stanie,
- budynek Centrali Ruchu i obsługi technicznej,
- nowoczesną infrastrukturę diagnostyczną.
Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się:
- panele fotowoltaiczne na dachach budynków dostarczające energię do zasilania obiektu,
- system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów,
- odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie,
- wentylacja mechaniczna z rekuperacją pozwalająca na odzysk ciepła,
- oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej.
Wybudują tory do zajezdni i nie tylko
Zajezdnia będzie obsługiwana torowiskiem biegnącym wzdłuż al. Architektów. Nowe tory będą również obsługiwać osiedle i obiekty które na nim powstaną: Wrocławskie Centrum Sportu i nową szkołę (o tych inwestycjach za chwilę).
Torowisko o długości 1400 metrów będzie zielone i zakończone pętlą "wtuloną" w narożnik wyznaczony torami kolejowymi i AOW. Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg, który wyłoni projektanta.
- 20 listopada otworzymy oferty. Wybrany wykonawca będzie miał 16 miesięcy na wykonanie projektu - zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla umożliwi obsługę co najmniej dwóch linii tramwajowych i będzie przystosowana także do ruchu autobusowego.
Na trasie zaprojektowane zostaną przystanki tramwajowe w rejonie:
- skrzyżowania al. Architektów i ul. Kosmonautów,
- ul. Tadeusza Brzozy,
- ul. Grabowej,
- planowanego Wrocławskiego Centrum Sportu.
Więcej o torowisku w tekście "Przez aleję Architektów pojedzie tramwaj. Jest przetarg na projekt".
Aleja będzie dłuższa o pół kilometra
Najszybciej ze wszystkich inwestycji zostanie zrealizowana budowa drogi, która będzie przedłużeniem al. Architektów.
- Otworzyliśmy oferty na wybudowanie 500 metrów drogi. Wszystkie mieszczą się w budżecie, więc na pewno wybierzemy wykonawcę prac. Będzie miał siedem miesięcy na wybudowanie drogi - zapowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Taka będzie przedłużona al. Architektów:
- jezdnia dwupasmowa o szerokości 7 metrów (2×3,5 m) z nawierzchnią bitumiczną,
- droga dla pieszych o szerokość 3,5 m,
- droga rowerowa o szerokość 2,5 m z nawierzchni bitumicznej,
- infrastruktura podziemna: kanalizacja deszczowa z systemem muld chłonnych, kanalizacja sanitarna, sieci wodociągowe z hydrantami przeciwpożarowymi oraz miejskie kanały technologiczne,
- zieleń i mała architektura – nasadzenia drzew, krzewów i bylin, elementy małej architektury oraz kompensacja wycinki,
- oświetlenie: latarnie drogowe i ścieżkowe,
- oznakowanie pionowe i poziome.
Więcej o nowej drodze w tekście "Wydłużą aleję Architektów. Będzie nowa droga do nowych bloków".
Galeria zdjęć
Szkoła dla tysiąca uczniów
Rozbudowujące się osiedla przyciągają rodziny z dziećmi lub te, które planują potomstwo. Dla nich powstanie zespół szkolno-przedszkolny przy al. Architektów.
Obiekt powstanie na działce liczącej 3,5 hektara. Będzie mu towarzyszył zespół sportowy, dużo zieleni, a także - i to nowość w porównaniu z wcześniej realizowanymi przez nas inwestycjami - schronienia dla ludności. Jesteśmy na etapie przygotowywania konkursu na wybór koncepcji architektonicznej. Prace budowalne mają się rozpocząć w 2027 początek, a we wrześniu 2029 roku dzieci pójdą do nowej szkoły.Jolanta Wnęk, dyrektorka Zarządu Inwestycji Miejskich
Gigantyczne centrum sportu
To będzie potężny ośrodek, który zajmie 23 hektary powierzchni. Obiekt będzie dostępny dla mieszkańców. Powstawać będzie etapami i w I kwartale przyszłego roku ogłaszamy przetarg na pierwszy z nich.Łukasz Wójcik, dyrektor MCS Wrocław
W ramach Wrocławskiego Centrum Sportu powstanie:
- 11 boisk piłkarskich wraz z zapleczem w postaci szatni, siłowni i gabinetów odnowy biologicznej,
- boisko do koszykówki,
- boisko do siatkówki,
- boisko do teqballa,
- budynek administracyjny klubu,
- korty tenisowe,
- sportowe place zabaw,
- siłownia zewnętrzna,
- tereny do wypoczynku wzdłuż rzeki Ługowina.